Na właściwej drodze

Wśród wielu branż, które korzystają z produktów naszej firmy, istotne miejsce zajmuje branża infrastrukturalna, a konkretnie budownictwo drogowe. Podstawą współczesnego budownictwa są betony, do których produkcji wykorzystywane są produkty WKG Raciszyn.

Na właściwej drodze

Kruszywo to nic innego, jak rozdrobniony materiał skalny o bardzo szerokim zastosowaniu: w budownictwie, produkcji betonu towarowego, przy budowie nawierzchni drogowych (asfaltowych i betonowych), podbudowach dróg czy nasypach drogowych. Wreszcie, kruszywa wapienne i kamień wapienny znajdują swoje zastosowanie w ochronie środowiska oraz jako surowiec do produkcji mączki wapiennej, kredy technicznej lub pastewnej, o czym pisaliśmy już na łamach „Wieści z Raciszyna” przy okazji branży rolniczej.

Oferta skrojona na miarę

– W naszej ofercie znajduje się gama produktów dedykowana dla budownictwa drogowego, m.in. kruszywa wapienne do betonów, piaski i wypełniacz do betonu oraz mieszanek mineralno-asfaltowych, a także materiały do budowy nasypów czy niwelacji terenu – wymienia Ewelina Pilawka, specjalista ds. handlu w WKG. – Nasze doświadczenie i znajomość rynku pozwalają nam dostarczać materiały o stabilnych i wysokich parametrach, odpowiednich do konkretnych zastosowań. Obsługujemy inwestycje różnej skali – od duktu leśnego do autostrady włącznie. Oferowane produkty objęte są systemem zakładowej kontroli produkcji, co oznacza kontrolę i zapewnienie jakości naszych produktów na etapie produkcji i wysyłki. Współpraca z WKG oznacza zabezpieczenie ilościowe i logistyczne dostaw kruszyw o sprawdzonej jakości – dodaje Pilawka.

Wydobywamy, płuczemy, przesiewamy

Finalne zastosowanie i oczekiwane od produktu właściwości aplikacyjne determinują kierunek wydobycia i klasę podjętej ze złoża kopaliny oraz sposób jej dalszej przeróbki. Najbardziej istotną częścią naszej oferty dla rynku budowlanego są kruszywa do betonów frakcji 2/16 i 2/31,5. Produkcja kruszyw realizowana jest w Zakładzie Uszlachetniania Nadawy (ZUN) i polega na:

* dostarczeniu kopaliny na ZUN,

* płukaniu na płuczce dwumieczowej,

* podziale frakcyjnym.

– Na potrzeby rynku produkujemy dwie frakcje kruszyw: 2/16 i 2/31,5. Zastosowane technologie i dobór materiału wsadowego pozwalają na uzyskanie wysokogatunkowych kruszyw wapiennych, pozbawionych domieszek gliny i innych zanieczyszczeń. Produkt wyróżnia się stabilnością składu, uziarnienia i właściwości aplikacyjnych – tłumaczy

Ewelina Pilawka. – Rynek betonu jest praktycznie całoroczny, ewentualne przestoje w sezonie zimowym uwarunkowane są niskimi temperaturami, aczkolwiek współpracujemy również z odbiorcami, dla których nie jest to żaden problem, dzięki czemu zapotrzebowanie na nasze produkty w zasadzie nigdy się nie kończy.

Atuty pod kontrolą

– Konkurencja na rynku kruszyw jest dość duża, tym bardziej, że do produkcji betonu wykorzystuje się nie tylko wapienie, ale również skały wylewne i otoczaki – mówi Pilawka. – Jeśli chodzi o nasze kruszywa, są to na pewno bardzo stabilne i powtarzalne jakościowo produkty. Produkcja odbywa się pod ścisłym nadzorem zakładowej kontroli produkcji, badania zgodności z normą są prowadzone codziennie. Posiadamy także wszystkie niezbędne certyfikaty oraz deklaracje właściwości użytkowych, które poświadczają, że nasze produkty mogą być wykorzystywane do produkcji betonu oraz nawierzchni drogowych. Kruszywa z WKG trafiają na rynek lokalnych betoniarni oraz na kontrakty drogowe. Obsługujemy klientów z województw: łódzkiego, opolskiego, śląskiego, częściowo także wielkopolskiego. Odległość do betoniarni czy placu budowy i związany z tym koszt transportu są bardzo istotnym czynnikiem, wpływającym na finalną cenę kruszyw, często determinującym możliwość współpracy – wyjaśnia pani Ewelina. 

Interes się kręci jak w betoniarce

Branża infrastrukturalna i budowlana przeżywa w ostatnich latach prawdziwym boom. Beton jest dzisiaj najczęściej stosowanym materiałem budowlanym. Zapotrzebowanie na ten materiał i perspektywy jego zastosowania są optymistyczne. W przypadku budownictwa indywidualnego już wiele lat temu tradycyjne, ręczne betoniarki zastąpione zostały przez nowoczesne wytwórnie dostarczające gotowy beton do odbiorcy finalnego i nic nie zapowiada, by ta sytuacja miała ulec zmianie. Korzystają z tego takie firmy, jak WKG. – Współpracujemy z kilkunastoma stałymi odbiorcami kruszyw. Nie oznacza to jednak, że mamy do czynienia z samonapędzającym się biznesem. Tak jak w innych branżach, musimy się pokazać – nie wszyscy bowiem wiedzą, że produkujemy kruszywa do betonu. Trzeba sporo jeździć w teren, prezentować naszą ofertę. Stale pracować nad jakością produktu i poziomem obsługi klienta. Obecnie na rynku występuje pewien kryzys z dostępnością kruszyw do betonu – my mamy ten surowiec w stałej ofercie, a złoża wapienia w Raciszynie wystarczą jeszcze na wiele lat. Nic więc nie zapowiada, żeby to źródło miało wyschnąć – kończy Pilawka. 

Z Budpolem jest nam po drodze

Jednym z takich stałych odbiorców kruszyw z WKG jest firma Budpol z siedzibą w Częstochowie, która zajmuje się realizacją inwestycji przemysłowych i drogowych, m.in. budową autostrad i dróg ekspresowych, renowacją nawierzchni betonowych czy produkcją betonu. Współpraca Budpolu z WKG trwa od 2019 roku – częstochowska firma zamówiła do tej pory ok. 286 tys. ton kruszywa, co przekłada się na ok. 10.600 samochodów samowyładowczych. – W WKG zamawiamy kruszywo grube 2/31,5 mm, przeznaczone do produkcji mieszanek związanych cementem klasy C 5/6 (podbudowa pomocnicza) i C 8/10 (podbudowa zasadnicza) – mówi Krzysztof Chojnacki, kierownik wytwórni betonu w Budpolu.

– Taka mieszanka, z wykorzystaniem kruszywa wapiennego, jest wytwarzana w mobilnej wytwórni betonu cementowego (betoniarni). Składniki mieszanki są dozowane w ilości określonej w recepcie laboratoryjnej. Wytwórnia betonu jest wyposażona w urządzenia do wagowego dozowania kruszywa i cementu oraz objętościowego dozowania wody. Następnie gotowa mieszanka jest przewożona na budowę samochodami ze skrzyniami samowyładowczymi i rozładowywana na miejscu do kosza zasypowego, znajdującego się w przedniej części układarki mechanicznej, wyposażonej w deskowanie przesuwne (ślizgowe). Układarka w sposób płynny rozkłada równomiernie mieszankę na całej szerokości jezdni, zabezpieczając ją przed powstawaniem nierówności – tłumaczy Chojnacki.

– Dalszym etapem jest wyprofilowanie podbudowy do wymaganych rzędnych, spadków podłużnych i poprzecznych, a następnie zagęszczanie podbudowy i obróbka powierzchniowa, w możliwie jak najkrótszym czasie od chwili dodania wody do mieszanki. Zagęszczenie warstwy podbudowy zasadniczej odbywa się przed rozpoczęciem wiązania cementu, a w przypadku jakichkolwiek ubytków czy nierówności mieszanka jest wymieniana na pełnej głębokości, wyrównywana i ponowne zagęszczana. Do tego celu wykorzystuje się walce typu stal-guma, stal-stal oraz guma-guma, do momentu aż powierzchnia zagęszczonej podbudowy

będzie miała prawidłowy przekrój poprzeczny i jednolity wygląd. Po ułożeniu podbudowy jej końce zostają przycięte, zaś przed rozpoczęciem układania kolejnej działki roboczej czołowa ściana podbudowy na całej jej szerokości zostaje zwilżona wodą. Podbudowa zasadnicza z mieszanki związanej cementem jest poddawana pielęgnacji poprzez skrapianie wodą i utrzymywanie jej w stanie wilgotnym przez minimum 7 dni – wyjaśnia Krzysztof Chojnacki.

Pewni na mur-beton

Co zdecydowało o tym, że to akurat kruszywo z WKG znalazło uznanie w oczach producenta nawierzchni drogowych? – Na pewno nie bez znaczenia jest atrakcyjna cena, ale także – a może przede wszystkim – zgodność właściwości kruszywa z wymaganiami kontraktowymi,

jego bieżąca dostępność, jak również odległość kopalni od placu budowy – wymienia Chojnacki. W tym przypadku placem budowy jest autostrada A1 w województwach łódzkim i śląskim. Kierowcy mogą już jeździć po „naszych” kruszywach, które posłużyły do produkcji mieszanki wylanej w okolicach Radomska, Tuszyna, Rząsawy, Bełchatowa i Kamieńska. Są to ważne węzły komunikacyjne, znacznie skracające podróż samochodem z północy na południe Polski. 

Ewelina Pilawka pracuje w WKG na stanowisku specjalisty ds. handlu stosunkowo od niedawna, ale stale poszerza swoją wiedzę na temat naszych produktów

Najnowsze

Wyjątkowe chwile w kadrze

W nowym cyklu przedstawiamy lokalne firmy oraz pozytywnie „zakręconych” członkówlokalnej...

AKCJA-REKRUTACJA!

SPECJALISTA DS. HANDLU (RYNEK DROGOWY I BUDOWLANY) Jesteś ukierunkowany na...

Trawertyn z Raciszyna w kolebce państwa polskiego

W „Wieściach z Raciszyna” rzadko piszemy o naszym Zakładzie...

Nowa przestrzeń, nowe możliwości

Odwiedzamy po raz kolejny Chatę Małolata, która zyskała niedawno...
spot_img

Nie przegap

Wyjątkowe chwile w kadrze

W nowym cyklu przedstawiamy lokalne firmy oraz pozytywnie „zakręconych” członkówlokalnej...

AKCJA-REKRUTACJA!

SPECJALISTA DS. HANDLU (RYNEK DROGOWY I BUDOWLANY) Jesteś ukierunkowany na...

Trawertyn z Raciszyna w kolebce państwa polskiego

W „Wieściach z Raciszyna” rzadko piszemy o naszym Zakładzie...

Nowa przestrzeń, nowe możliwości

Odwiedzamy po raz kolejny Chatę Małolata, która zyskała niedawno...

Bezpieczeństwo, komfort, motywacja…

O zakończonej niedawno inwestycji, związanej z budową ekranów akustycznych...
spot_imgspot_img

Wyjątkowe chwile w kadrze

W nowym cyklu przedstawiamy lokalne firmy oraz pozytywnie „zakręconych” członkówlokalnej społeczności. Gościem pierwszego odcinka jest Milena Szymanek, właścicielka studia fotograficznego Atelier w Raciszynie. Od pasji do biznesu – Odkąd pamiętam, uwielbiałam...

AKCJA-REKRUTACJA!

SPECJALISTA DS. HANDLU (RYNEK DROGOWY I BUDOWLANY) Jesteś ukierunkowany na sukces i osiąganie wyników? Lubisz rozmawiać z klientami? Szukasz pracy w firmie o ugruntowanej pozycji...

Trawertyn z Raciszyna w kolebce państwa polskiego

W „Wieściach z Raciszyna” rzadko piszemy o naszym Zakładzie Obróbki Kamienia w Wojkowicach (woj. śląskie), ale tym razem mamy się czym pochwalić! Unikatowy na...

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj